Hozományok és adományok
Mit kapunk a képzéstől? Mit adunk tovább a terápiában, tanácsadásban?
A PSZICHOTERÁPIA FOLYÓIRAT hatodik konferenciája
2010. május 14-15.
Hotel Agro Konferenciaközpont
1121 Budapest, Normafa út 54.
A konferencia központi gondolatához
Egyrészt azt vitatja meg, hogyan illeszkedik egymáshoz, hogyan hasznosul képzés, képzési cél, szakmai működés, kompetenciaszerzés
- a tényleges alkalmazás felhasználás;
- a „felhasználó”, a „megrendelő” (páciens, kliens; munkáltató/intézmény-szervezet) igénye;
- valamint a szabályozó rendszerek (állami — például egyetem, szakmai kollégium, ÁNTSZ; szakmai — például egyesületek; társadalmi elvárások, média presztízs; piac) viszonyában a gyakorlatban?
Másrészt azt járja körül, hogy egy pszichoterápia, egy tanácsadás hatása hogyan jelenik meg a páciens, a kliens, az igénybevevő intézmény tapasztalatában, saját értékelésében, működésének változásában. Hogyan hasznosul a munkánk? Mitől nő, mitől csökken a szakma presztízse?
Alakuló témák:
(Zárójelben — ahol már kialakult — a téma indítói, szerkesztőségi koordinátorai)
Vitaülés (Szőnyi Gábor)
A pszichoterápiás klinikai képzőhelyek képzési filozófiája — a klinikai képzőhelyek vezető képviselőinek részvételével
Kerekasztal (Valkó Lili)
Különböző képzéseiből ki honnan mit vitt tovább, mit tanult, mit használ a gyakorlatban? — éppen végzők és különböző szakmai korosztályok képviselőivel
Kerekasztal (Albert-Lőrincz Enikő)
Érintkezések, átfedések, ütközések; ismétlések, eltérések, kompetenciák a pszichoterápiás részeket is tartalmazó szakirányú és szakképzésekben — egészségpszichológiai és tanácsadói szakirány, mentálhigiénés képzés, sportpszichológia, klinikai szakpszichológus képzés és a klinikai fázis képzőhelyei képviselőivel
Kerekasztal (Kiss Tibor Cece)
Befürdik-e a gyerek? A gyerek, a felnőtt és a szervezet — a nevelési tanácsadás, iskolapszichológia, gyerekpszichiátria és gyerekpszichoterápia képviselőivel
Kerekasztal/vitaülés (Bokor László)
A csoportos sajátélmény hasznosítása a módszerspecifikus képzésben — képzésükben csoport-sajátélményt (is) szerepeltető egyesületek képviselőivel
Kerekasztal (Kiss Tibor Cece)
Spiritualitás, vallás és pszichoterápia — a transzperszonális és spirituális pszichológia, a jungi analízis, szimbólumterápia, pasztorálpszichológia képviselőivel
Kerekasztal (Szőnyi Gábor)
Ki mit kezd a pszichoterápiás tudással a szervezeti-szervezetfejlesztői tanácsadásban? — a területen gyakran használt pszichoterápiás irányzatok (például pszichodráma, tranzakcióanalízis, gestalt) képviselőivel
Vitaülés/kerekasztal (Valkó Lili)
Kell-e a sok képzés, vagy csak piramisjáték, pénzszerzés a képzőknek?
Kerekasztal (Tiringer István)
Etikai kérdések — mikor, hogyan válik (válik-e) egy etikai vétség etikai üggyé, eljárássá? — etikai bizotságok, pszichologiai kollégium képviselőivel
Esetbemutatás vitával — Soós Nóra, Szőnyi Gábor
Nagycsoport a pszichoterápiás hétvégen
További javaslatok:
- A terápiák befejezése. Mi vet véget egy terápiának? Valkó
- Érintés, mozgás szerepe és koncipiálása a különböző módszerekben Kiss TC
- A módszerek konyhanyelve Valkó
- A séma terápia és a tárgykapcsolat-elméletekre alapuló terápiás gondolkodás ütköztetése Kérdezzünk egymástól: Mennyi kognitív elemet használ egy analitikus? Mennyi analitikus elemet használ egy kognitív terapeuta? Ki milyen technikát alkalmaz más irányzatból?Bokor
- Gondolkodunk-e szettingben a különböző tanácsadásokban? A kapcsolati szerződés és csapdái. Szőnyi (Torma)
- Szabályok és szabálytalanságok — „rugalmasság” versus „kerettartási állóképesség”?Szőnyi
- Képzések végén miben érzem kompetensnek magamat, miről érzem úgy, hogy átfordul a gyakorlatomba a képzésből? És ennek mi köze a vizsgához? Valkó
- Esetviták: egy példát (tehát nem egy élő esetbemutatást, hanem megadott vagy kivetített anyagot) elemez több irányzat képviselője. Valkó
- Esetviták: mit kezd egy megadott problémával saját helyzetében egy pszichiáter, egy pszichoterapeuta, egy pszichológus, egy tanácsadó? Valkó
- Hová küldök tovább pácienst? Túry
- Mesterség és művészet a pszichoterápiás munkában. („Gyakorlat teszi a pancsert”)